Greenscreen interviews met oorlogs veteranen

De afgelopen periode heb ik me bezig gehouden met een aantal interviews van Oorlogsveteranen. De veteranen vertellen hun verhaal voor de greenscreen, en ik heb me bezig gehouden met het keyen en de coloring van de interviews.

Interviews afnemen voor een greenscreen lijkt makkelijker dan het is. Zet iemand voor een groen scherm met een camera ervoor en je kunt beginnen. In de praktijk loop je tegen veel technische dingen aan die het hele shot in gevaar kunnen brengen.

1. Het scherm
De beste manier om een greenscreen achteraf te kunnen keyen, is om het strak op te hangen en gelijkmatig te belichten. Waarom dit zo belangrijk is? Het scherm (of in ons geval ‘het doek’) bevat veel kleurschakeringen zodra er plooien in komen en schaduwpartijen veroorzaakt. Dit zorgt ervoor dat de heldere groene kleur niet in één keer weg te halen is tijdens de postproductiefase.

2. Belichting
Naast dat het doek goed uitgelicht moet zijn, wil je natuurlijk dat jouw personage ook goed eruit komt. Als je geen lampen gebruikt zal de persoon wegvallen naar de achtergrond en uiteindelijk heel plat gaan voelen in het eindresultaat. Om meer diepte te bereiken gebruiken we vaak een driepuntsbelichting.

3. Het interview
Hier komt het moeilijkste gedeelte, werken met de personages. Degene die je voor je hebt zitten moet maar net gewend zijn aan een camera en lampen in zijn of haar gezicht. Dus is het de taak van de interviewer of regisseur om duidelijke aanwijzingen te geven: “kijk in de camera (of naar de interviewer), pauzeer tussen je zinnen en articuleer!”.

Alles wat er op de set gebeurt zien we terug op het beeldmateriaal. Studio Louter heeft zijn werk goed gedaan, de tijd genomen voor de techniek en de verhalen van de oorlogsveteranen. De interviews zijn zeker de moeite waard om te bekijken!

Bekijk de eindresultaten op de Veteranendag website.

veteranen-green

Oorlogsveteraan – Korea Oorlog